dijous, 19 d’abril del 2012

Observació / intervenció a la classe de plàstica

Després de proposar fer una reunió amb tots els agents implicats d’agut als malentesos que s'estaven originant en el procés de concretar la meva intervenció, es va decidir que fes una observació per veure com anava. Més aviat es tractava d'una proba d'una possible intervenció.
El cas és que l'O presenta serioses dificultats per a dir a terme de forma autònoma les activitats de plàstica per un fort desajust de l'orientació espacial.
Reunió preparatòria amb la mestra de plàstica i la tutora de seguiment.
Uns dies abans de la sessió la mestra em va explicar el projecte que es duria a terme durant les dues hores de la pròxima sessió de plàstica.
Es tractava del modelatge d'un drac amb fang imitant el model de Gaudí que hi ha al parc Güell. Un cop fet el modelatge, s’enganxaven trossets de closques d'ou de diferent colors imitant la tècnica del trencadís.
Les dificultats que es preveien (segons les experiències posteriors) per l'O. es basaven en el modelatge de la figura.
En la reunió es van consensuar unes accions que poguessin servir no només per l'O sinó per tots els companys de l'aula.

Accions proposades:
- Tenir un model de referència físic (la mestra tenia un drac que havia fet l'any passat)
- Model de referència visual (imatges del resultat per poder tenir a prop)
- Fer una prèvia amb plastilina
- persona de reforç per fer el seguiment de tots els alumnes en el procés i especialment de l'O. Tan la mestra com la persona de reforç (assessor) es dedicaran a fer el seguiment del procés, donar consells del procés en moments crítics i delimitar fases a tots els alumnes de l'aula i especialment a l'O.



OBSERBACIÓ / INTERVENCIÓ

Dilluns 16 d'abril de 11h a 13h.
Aula: 4tB
Docent: Mestra de plàstica (arts & craft)
Llengua: Anglès (Mestra) Català (assessor: jo)
Nº d'alumnes: 24
Temps: 2 hores
Organització: 3 grups de 6.

La mestra inicia la sessió ensenyant el model físic i fent un recordatori del procés per a elaborar-lo (explicació del projecte en la classe anterior). Cada nen posa sobra la taula l'envàs amb les closques d'ou pintades d'un color. Cada alumne podrà disposar de trossets de closca d'ou de 6 colors diferents, un de cada company.
Model físic, projecte acabat
Es reparteixen les fustes de treball. L'O no en té. La mestra pregunta si tothom té la fusta i l'O no diu res. La mestra que se n'adona li pregunta per la fusta i l'O no diu res, es bloqueja i només encongeix les espatlles. (l'O es sol bloquejar quan té un problema o quan sent que es pot equivocar en la resposta)
La mestra ofereix la plastilina per a fer una proba abans de començar amb el fang. Animo a l'O a fer-la servir i altres companys també n'agafen.
Reparteix una foto per cada taula, a l'O n'ofereix una per ell sol per tenir-la més a prop.
El primer pas és fer una bola de la qual s'hauran de pinçar el cap les 4 potes i la cua.
Prèvia amb plastilina seguint el model de la imatge.
L'O mostra inseguretat alhora d'ubicar les parts del drac. a través de la foto i el suport rebut l'O ubica les parts del drac. Ja té feta la proba amb la plastilina que li servirà de mostra per a fer el drac de fang.
Ara ja coneix el procés que ha de seguir i compta amb dues mostres a l'abast (foto i proba de plastilina). Gràcies a les mostres ha pogut situar sense problemes les diferents parts. Mostra dificultats per controlar el gruix del pinçament.
Amb l'ajuda dels models a propo,
 l'O inica el projecte definitiu.
Comparant el seu treball amb els models ell mateix avalua els seu procés i l'autoregula. Tot i així té dificultats per a trobar la manera (tècnica) per corregir els errors tot i que els reconeix.
Per fer el drac amb el fang s'orienta seguint com a
model el drac de plastilina que ha fet prèviament.
Durant el procés de modelatge l'O diu "això és molt xulo" demostra que està gaudint de l'activitat perquès és capaç de fer-ho.
En un altre moment del procés també diu "és molt difícil". Se n'adona del repte que comporta dur a terme aquesta activitat i això dona valor a la tasca que comporta un esforç.
La mestra ofereix suport a tots els alumnes que ho demanen i s'acosta també a l'O.
Igual que fa amb la resta de companys,
la mestra s'acosta per orientar-lo.
Ella li mostra com fer els dits del drac i li fa una mostra. Coneixent la tècnica l'O intenta reproduir el que ha fet la mestra en les tres potes restants.
L'O intenta imitar el procés que la mestra li ha ensenyat
per a fer els dits del drac
Un cop acabada la forma del drac i amb el vist i blau de la mestra inicia el procés d'enganxar les closques d'ou, cosa que pot fer sol sense cap dificultat inicial. Al cap d'una estona manifesta que ja ha acabat però el seu drac presenta diversos espais sense closca.
Procés d'enganxar les closques

Un cop més comparant el seu producte amb la foto (model) pot reconèixer les mancances i treballar per arreglar-ho.
Grup de l'O
Resultat: objectivament el resultat és molt bo. La mestra felicita a l'O per la feina. L'O està content amb el resultat.
Resultat de l'O amb els dos models utilitzats
Mestre els altres acaben el convido a anar a veure els dracs que estan fent els companys i en veure'ls manifesta que són millors que el seu. Me'n adono que no pot ser objectiu amb els seus treballs. Ell mateix no creu que pugui fer bé les coses, crec que aquest problema d'autoconcepte és prou important per fer-hi incidència en la meva possible intervenció.
Resultat del projecte de l'O
La mestra de plàstica està molt satisfeta de l'experiència i em demana que intervingui en les seves classes, tot i així ho parlarem en la reunió pendent per dijous on acordarem amb tots els agents implicats quin serà el meu marc d'intervenció.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada