dijous, 24 de maig del 2012

Document orientacions per aprofitar les dificultats de l'O


Tal i com es va acordar a la reunió amb els agents implicats en el cas concret(Reunió amb els agents implicats del cas concret), la meva intervenció tenia dos productes:

- Intervenció directa en les classes de plàstica amb l'objectiu de dotar-lo d'eines i recursos per tal que el resultat dels seus productes sigui satisfactori per l'O.
- Confecció d'un document general per a els docents amb consells per a aprofitar les dificultats de l'O en l'orientació espacial, motriu i d'autoconcepte, i transformar-ho en oportunitats per a millorar.


Els tres punts claus que es pretenen treballar en aquestes actuacions, són fruit de les dificultats amb les que els docents s'han anat trobant en el treball amb l'O. però que en el seu PI no tenen un pes significatiu, ja que s'hi anteposen aspectes com el llenguatge i les matemàtiques.

-Continguts:
- Orientació espacial
- Motricitat fina
- Autoconcepte i autoestima


En aquesta intervenció trobem una interrelació entre els dos àmbits generals de la meva intervenció del pràcticum, ja que he trobat convenient treballar col·laborativament amb la tutora de seguiment en la confecció d'aquest document. D'aquesta manera el document té una visió més global i el procés de confecció ha estat més enriquidor.

Aquest document s'ha donat als docents que intervenen amb l'O i té la intenció de ser un document obert a les noves experiències i evolucions que l'O vagi experimentant. La valoració d'aquest document la podrem dur a terme a través del seu ús en el projecte interdisciplinari que es durà a terme tan a CM com CS.

DOCUMENT






Orientacions docents O'L.

Objectiu: aprofitar les dificultats de l'O en l'orientació espacial, motriu i d'autoconcepte, i transformar-ho en oportunitats per a millorar.
Àmbits de dificultats
Dificultats específiques
Orientacions
Autoconcepte/autoestima       
  • creure en les seves capacitats i habilitats



     

  • Expressar verbalment dificultats amb què es troba (bloquejos)


  
  • Valorar de forma objectiva els procediments utilitzats i els resultats obtinguts



   

  • Tenir cura que les ajudes que se li presten també s'orfereixin a la resta del grup

  
  • Verbalitzar el problema, construir conjuntament el procés per trobar la solució, i acompanyar-lo en la resolució.



  • Verbalitzar conjuntament els procediments i resultats, valorant positivament els èxits obtinguts, i davant els errors o dificultats construir conjuntament el procés de millora.
        
Orientació espacial

  
  • Organitzar i situar els elements a l'espai
  
  

  • Simplificar la quantitat d'elements
  • delimitar l'espai
  • oferir un model visual d'organització espacial
  • anticipar la realització de les tasques ( mestra de suport o grup-classe) fent una activitat previa
Motricitat

  • En el grafisme





  • En la utilització d'estris (regle, compàs, transportador d'angles..)





  • us de tècniques (modelatge, retallar...)


  • Oferir-li un espai delimitat i adequat al que ha de contenir


  • donar-li pautes per la utilització i suport físic quan el necessiti

  • prioritzar els estris a utilitzar
  
  • atenció individualitzada explicant i fent davant d'ell el procés d'utilitzacció de la tècnica, perquè posteriorment ho imiti en la seva producció.

REFLEXIÓ

Aquestes orientacions són les que mica en mica hem anat intrduit a les sessions de plàstica. El fet de tenir unmodel, un referent, em vist que ajuda molt a l'O a situar-se i a organitzar l'espai que l'envolta. Aquest fet aporta seguretat en l'elavoració de la tasca. Per altra banda, en el moment on l'O es troba amb una manca de tècniques, hem utilitzat una metodologia recuneguda per Albert Bandura, la imitació del model. D'aquesta manera, l'O ha pogut realitzar tasques copiant el referent, en aquest cas el docent, el qual prèviament ha realitzat la tasca davant seu. Trobem un exemple clar en el procés d'elavoració del drac de l'entrada "Observació/intervenció a la classe de plàstica".

La mestra elavora una de les potes del drac mentre O l'observa atentament.


   "Albert Bandura es creador de la teoría social del aprendizaje, que se centra en los conceptos de refuerzo y observación. Sostiene que los humanos adquieren destrezas y conductas de modo operante e instrumental y que entre la observación y la imitación intervienen factores cognitivos que ayudan al sujeto a decidir si lo observado se imita o no. En los niños, afirma Bandura, la observación e imitación se da a través de modelos que pueden ser los padres, educadores, amigos y hasta los héroes de la televisión."

Adjunto un vídeo realitzat per alumnes de psicología de 1r de magisteri de la facultat d'educació de la universitat de Cantàbria sobre l'aprenentatgeper imitació del mmodel d'Albert Bandura.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada